言語学の視点からの授業研究に関する一考察
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 56 号
21-26 頁
2007-12-28 発行
アクセス数 : 1063 件
ダウンロード数 : 2163 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/22805
ファイル情報(添付) |
AA11625039_56_21.pdf
306 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
言語学の視点からの授業研究に関する一考察
|
タイトル ( eng ) |
A Consideration on Instructional Research from the Perspective of Linguistics
|
作成者 |
中野 和光
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 56 |
開始ページ | 21 |
終了ページ | 26 |
抄録 |
Instructional research from the perspective of linguistics is considered. In 1972, the concept of educational linguistics are proposed by Bernard Spolsky. At first, it is subfield of linguistics like educational psychology or educational sociology. Today it is conceived as transdisciplinary field. It focused the role of language in teaching-learning process. From linguistic perspective, especially Gunther Kress's point of view, teachinglearning process can be regarded as multi-modal rhetorical process. where children's writing is conceived by the concept of genre.
|
著者キーワード |
educational linguistics
multimodal teaching and learning
genre approach
instructional research
lesson study
教育言語学
マルチモードの教授と学習
ジャンル・アプローチ
授業研究
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
言語 [ 800 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2007-12-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|