企業従業員を対象とした心理的ストレス反応尺度の項目反応理論を用いた検討
産業・組織心理学研究 : Japanese Association of Industrial/Organizational Psychology Journal 20 巻 1 号
35-44 頁
2006 発行
アクセス数 : 1083 件
ダウンロード数 : 739 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 10 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00021517
ファイル情報(添付) |
JAIOPJ_20-1_35.pdf
622 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
企業従業員を対象とした心理的ストレス反応尺度の項目反応理論を用いた検討
|
タイトル ( eng ) |
Use of Item Response Theory in Conducting a Scale Analysis of Psychological Stress Reaction for Employees.
|
作成者 |
小杉 正太郎
|
収録物名 |
産業・組織心理学研究 : Japanese Association of Industrial/Organizational Psychology Journal
|
巻 | 20 |
号 | 1 |
開始ページ | 35 |
終了ページ | 44 |
抄録 |
The object of this study was to investigate the characteristics of a psychological stress reaction scale for employees on the basis of Item Response Theory (IRT). A total of 3,808 employees from three companies underwent the Job Stress Seale Revised (JSS-R) version in order to measure several levels of psychological stress reaction. An examination was conducted using the graded response model to evaluate the parameters, discrimination, and the level of difficulty regarding each item. The obtained findings revealed that certain items for determining depression were superior in terms of both discrimination and difficulty as compared to others for evaluating psychological stress reactions. However, items such as "easy-to-get-angry" might not suitable for measuring workers' potential psychological stress reaction.
|
著者キーワード |
心理的ストレス反応
項目反応理論
段階反応モデル
項目反応カテゴリ特性曲線
Psychological stress reaction
item response theory
graded response model
item response
category characteristic curve
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
産業・組織心理学会
|
発行日 | 2006 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0917-0391
[NCID] AN1032609X
|