保育者省察尺度に関する探索的研究(1) : 保育現場における反省的実践

幼年教育研究年報 29 巻 5-12 頁 2007-06-07 発行
アクセス数 : 1577
ダウンロード数 : 562

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
AREH_29_5.pdf 531 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
保育者省察尺度に関する探索的研究(1) : 保育現場における反省的実践
タイトル ( eng )
Exploratory research on a reflection scale for kindergarten and nursery teachers(1) : Reflective practice in kindergarten and nursery schools
作成者
杉原 伸一郎
朴 信永
若林 紀乃
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
29
開始ページ 5
終了ページ 12
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
In order to clarify a structure of reflection of kindergarten and nursery teachers, a questionnaire survey was conducted. Based on the factor analysis results, it was concluded that a three-factor structure is appropriate for 3 types of reflection, reflection on themselves and on children, and reflection through other person (s). Nine sub-scales for the reflection by kindergarten and nursery teachers indicated some significant correlations with the questions about daily life of kindergarten and nursery teachers. These results imply that validity of this scale is partially satisfying. Nevertheless, findings of the factor analysis indicate the necessity of studying reflection in terms of time span.
著者キーワード
kindergarten and nursery teachers
reflection
reflective practice
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2007-06-07
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110