米国の歴史教科書における自国史の記述に関する一考察

アクセス数 : 939
ダウンロード数 : 943

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 10
ファイル情報(添付)
AA11625039_55_11.pdf 451 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
米国の歴史教科書における自国史の記述に関する一考察
タイトル ( eng )
A Consideration on the Description of the History of Own Country in U.S. School History Textbooks
作成者
中野 和光
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
55
開始ページ 11
終了ページ 17
抄録
This paper examined the description of the history of own country in U.S. school history textbooks. At first, the conflicts over U.S. history textbooks was examined. It is pointed out through this examination that there were many conflicts through the history of American history textbook and that these conflicts were the fights toward national identity of the United States. In this meaning, national identity is always on the developing process. Neverthlesss, there was a master narrative in American school history textbooks. It was that U.S. history was the story of freedom and progress of that country. After this examination, this paper examined the structure of history lesson in both elementary and secondary school classroom. At last, how should the history of one's own country be narrated was argued.
著者キーワード
歴史教科書
国家的アイデンティティ
マスターナラティブ
自国史
School History Textbook
National Identity
Master Narrative
History of One's Own Country
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039