カリキュラム・リーダーシップと教師の力量形成 : イングリッシュFenwick W. Englishのカリキュラム経営論を中心にして

アクセス数 : 1105
ダウンロード数 : 255

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
KJ00004239534.pdf 603 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
カリキュラム・リーダーシップと教師の力量形成 : イングリッシュFenwick W. Englishのカリキュラム経営論を中心にして
タイトル ( eng )
Curriculum Leadership and Teacher Development : Centering upon Fenwick W. English's Treatises on Curriculum Management
作成者
中野 和光
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
53
開始ページ 45
終了ページ 51
抄録
This paper examined the nature of curriculum leadership based on Fenwick W. English's treatises on curriculum management. English studies educational administration as an interpretive human science and not as a positive science. Interpretation and understanding of human affair is important in human science. And criticism is made much of, too. From this standpoint, he approaches to curriculum management emphasizing the importance of quality management and deep alignment. We need understanding of children and criticism of society in curriculum research. But, curriculum must be planed based on understanding of children and criticism of society. In this meaning, curriculum leadership is 'an educational tact' in the responsibility for the future of children and society. Teacher is a partner in curriculum management. He is required of this 'educational tact', too.
著者キーワード
カリキュラム・リーダーシップ
カリキュラム経営
教育的タクト
教師の力量形成
Curriculum Leadership
Curriculum Management
Educational Tact
Teacher Development
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2005-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039