日本語の音韻組立処理を検討するための心理実験法
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 52 号
215-218 頁
2004-03-28 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
日本語の音韻組立処理を検討するための心理実験法
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タイトル ( eng ) |
An experimental paradigm for the processing of phonological assembly in the Japanese language
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作成者 |
河原 純一郎
玉岡 賀津雄
丸石 正治
村中 博幸
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収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
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号 | 52 |
開始ページ | 215 |
終了ページ | 218 |
抄録 |
The present study investigated phonological assembly in the Japanese language. Twenty-eight native Japanese speakers were presented with CVCVCV-structured words and nonwords in hiragana. Participants were asked to make lexical decisions for 25 words and 25 nonwords. In the assembly condition, meaningful words were anagrammed so that participants had to assemble apparently nonsensical morae into a meaningful unit in order to make a lexical decision. The reaction times for the assembly condition were substantially slower (a difference of 1770 ms) than those for the control condition. This result suggests that phonological assembly for three hiragana morae is involved in identifing meaningful words from the Japanese lexicon.
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著者キーワード |
音韻組立
日本語
語彙判断課題
phonological assembly
the Japanese language
lexical decision task
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NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
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発行日 | 2004-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
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