逸脱刺激を含む系列反応時間課題における系列学習
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 50 号
429-435 頁
2002-02-28 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
逸脱刺激を含む系列反応時間課題における系列学習
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タイトル ( eng ) |
Sequence learning with deviant stimuli in a serial reaction time task
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作成者 |
山本 文枝
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収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
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号 | 50 |
開始ページ | 429 |
終了ページ | 435 |
抄録 |
In a typical serial reaction time task developed by Nissen and Bullmer (1987), acquisition of the event sequence is assessed by verbal reports and performance change with a repetition of fixed serial pattern. Eimer, Goschke, Schlaghecken, and Sturmer (1996) reported that when one item of a repeatedly presented 10-item sequence was replaced by a deviant item, knowledge of sequence was reflected in a faster reaction times for standard compared with deviant items and in an enhanced ERP negative component for deviant items. In this experiment, sequence learning with deviant stimuli in a serial reaction time task was evaluated with and without a concurrent tone-counting task. The results showed that the shorter and less repetitive sequence compared to Eimer et al. (1996) replicated their effects in performance measures. This confirmed the validity of a deviant-stimulus-paradigm and usefulness of psychophysiological measures to evaluate explicit and implicit aspects of and the role of attention in sequence learning.
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著者キーワード |
系列学習
系列反応時間課題
逸脱刺激
Sequence learning
Serial reaction time task
Deviant stimuli
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NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
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発行日 | 2002-02-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
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