逸脱刺激を含む系列反応時間課題における系列学習

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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
逸脱刺激を含む系列反応時間課題における系列学習
タイトル ( eng )
Sequence learning with deviant stimuli in a serial reaction time task
作成者
山本 文枝
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
50
開始ページ 429
終了ページ 435
抄録
In a typical serial reaction time task developed by Nissen and Bullmer (1987), acquisition of the event sequence is assessed by verbal reports and performance change with a repetition of fixed serial pattern. Eimer, Goschke, Schlaghecken, and Sturmer (1996) reported that when one item of a repeatedly presented 10-item sequence was replaced by a deviant item, knowledge of sequence was reflected in a faster reaction times for standard compared with deviant items and in an enhanced ERP negative component for deviant items. In this experiment, sequence learning with deviant stimuli in a serial reaction time task was evaluated with and without a concurrent tone-counting task. The results showed that the shorter and less repetitive sequence compared to Eimer et al. (1996) replicated their effects in performance measures. This confirmed the validity of a deviant-stimulus-paradigm and usefulness of psychophysiological measures to evaluate explicit and implicit aspects of and the role of attention in sequence learning.
著者キーワード
系列学習
系列反応時間課題
逸脱刺激
Sequence learning
Serial reaction time task
Deviant stimuli
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039