教育実践における批判的リテラシーの形成 : パウロ・フレイレの再評価をめぐって

アクセス数 : 1390
ダウンロード数 : 708

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
KJ00004253962.pdf 768 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教育実践における批判的リテラシーの形成 : パウロ・フレイレの再評価をめぐって
タイトル ( eng )
A Study of the philosophy and structure of Critical Literacy in Educational Practices : Focusing on the revaluations of Paulo Freire
作成者
黒谷 和志
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
50
開始ページ 249
終了ページ 256
抄録
The purpose of this study is to clarify the process and structure of forming critical literacy in educational practices. I focus on Paulo Freire's theory of literacy and Henry Giroux's radical reconsideration about Freire's theory of literacy. Freire regards literacy as a form of cultural politics, and tries to construct the philosophy and structure of emancipatory literacy. His view of literacy is definded as the relation between reading the words and the world. Giroux analyzes Freire's literacy theory from two aspects, " a referent for critique " and " a narrative for agency ", and argues for positioning student voice and experience in classroom positively. Finaly, I rethink Freire's Problem Posing Education, focusing on Freire's critical literacy which is redefinded by Giroux. So I propose some prerequisites of forming critical literacy in educational practices.
著者キーワード
パウロ・フレイレ
批判的リテラシー
生徒の経験
課題提起教育
文化の政治学
Paulo Freire
Critical Literacy
student experience
problem posing education
cultural politics
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039