日本語教科書で扱われる「日本文化」の認識に関する心理学的研究 : 日本語母語話者と日本語学習者の比較

アクセス数 : 1013
ダウンロード数 : 241

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
AA11618725_55_251.pdf 851 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
日本語教科書で扱われる「日本文化」の認識に関する心理学的研究 : 日本語母語話者と日本語学習者の比較
タイトル ( eng )
A psychological study of recognition to "Japanese Culture" : A comparison between native speakers of Japanese and Japanese language learners
作成者
住田 環
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
55
開始ページ 251
終了ページ 258
抄録
Culture Studies in Japanese as a second language is still made by trial and error. The data seems to reflect that most classes are prepared and taught according to the instructor's own discretion. I surveyed the recognition to "Japanese Culture" by question-naire to search for some clues for modeling "Culture Studies". A survey was carried out and compiled using 24 questions based on the analysis of six Japanese textbooks. The examinees are native speakers of Japanese and Japanese language learners. The data was analyzed using factor analysis. The findings of the survey were that the factor-structure of recognition to "Japanese Culture" is different between native speakers of Japanese and Japanese language learners, whereas they also have a common view of the culture.
著者キーワード
Japanese culture
native speakers of Japanese
Japanese language learners
recognition
factor analysis
日本文化
日本語母語話者
日本語学習者
認識
因子分析
NDC分類
日本語 [ 810 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725