小学校社会科における見方・考え方の育成方略 : 単元「地図とはどのようなものでしょうか?地図について考えてみよう!」を事例として

アクセス数 : 1434
ダウンロード数 : 509

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
KJ00004239467.pdf 808 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小学校社会科における見方・考え方の育成方略 : 単元「地図とはどのようなものでしょうか?地図について考えてみよう!」を事例として
タイトル ( eng )
The strategy for developing a new view of society in elementary social studies education : Unit plan "Considering maps, could you think what's map"
作成者
竹中 伸夫
田中 伸
二階堂 年惠
川上 秀和
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
53
開始ページ 79
終了ページ 88
抄録
The purpose in this paper is to develop the strategy and lesson plan for teaching elementary social studies to introduce a new view of society. We developed the unit plan "Considering maps, could you think what's a map" which is organized so that a student's view of map might be raised from a low level to a high level. We have prepared two views of map to plan the unit. One is a copy-theory of map, i. e., a view of map that a map copies reality. Another is a composition-theory of map, i. e., a view of map that a map is selected and constituted of portions and elements in reality. As students at fourth grade have a copy-theory in everylife, we have planed the social studies lesson that they acquire a new view of map, a composition-theory of map,and practiced the plan in the attached Mihara elementary school, Hiroshima University.
著者キーワード
小学校社会科
見方・考え方
地図の写像論・構成論
Elementary social-studies
View of society
The copy theory or composition theory of map
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2005-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725