小学校社会科における見方・考え方の育成方略 : 単元「地図とはどのようなものでしょうか?地図について考えてみよう!」を事例として
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 53 号
79-88 頁
2005-03-28 発行
アクセス数 : 1521 件
ダウンロード数 : 546 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18255
ファイル情報(添付) |
KJ00004239467.pdf
808 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
小学校社会科における見方・考え方の育成方略 : 単元「地図とはどのようなものでしょうか?地図について考えてみよう!」を事例として
|
タイトル ( eng ) |
The strategy for developing a new view of society in elementary social studies education : Unit plan "Considering maps, could you think what's map"
|
作成者 |
竹中 伸夫
田中 伸
二階堂 年惠
川上 秀和
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 53 |
開始ページ | 79 |
終了ページ | 88 |
抄録 |
The purpose in this paper is to develop the strategy and lesson plan for teaching elementary social studies to introduce a new view of society. We developed the unit plan "Considering maps, could you think what's a map" which is organized so that a student's view of map might be raised from a low level to a high level. We have prepared two views of map to plan the unit. One is a copy-theory of map, i. e., a view of map that a map copies reality. Another is a composition-theory of map, i. e., a view of map that a map is selected and constituted of portions and elements in reality. As students at fourth grade have a copy-theory in everylife, we have planed the social studies lesson that they acquire a new view of map, a composition-theory of map,and practiced the plan in the attached Mihara elementary school, Hiroshima University.
|
著者キーワード |
小学校社会科
見方・考え方
地図の写像論・構成論
Elementary social-studies
View of society
The copy theory or composition theory of map
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2005-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725
|