米国における美的教育カリキュラム開発の史的研究I : 美的知覚プロジェクト(the Aesthetic Eye Project)を中心に
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 53 号
93-102 頁
2005-03-28 発行
アクセス数 : 1148 件
ダウンロード数 : 170 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18136
ファイル情報(添付) |
KJ00004184231.pdf
1000 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
米国における美的教育カリキュラム開発の史的研究I : 美的知覚プロジェクト(the Aesthetic Eye Project)を中心に
|
タイトル ( eng ) |
A Historical Study of the Curriculum Development of Aesthetic Education in the US : Critical Analysis on the Theory and Practice of Aesthetic Eye Project( 1975-1976)
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
|
号 | 53 |
開始ページ | 93 |
終了ページ | 102 |
抄録 |
The purpose of this study is to examine critically how H.S. Broudy's theory of aesthetic education was put into practice in the Aesthetic Eye Project (1975-1976). This study reveals both the successful and unsuccessful parts of the Project. As the successful parts, it overcomes several shortcomings of DBAE curriculum by taking account of the following concepts. They are (1) relation of aesthetic education to the living, (2) use of the child's viewpoint for the development of classroom activities, (3) use of various kinds of arts, (4) integration of aesthetic education into other study areas, and (5) nourishment of the teacher's practical knowledge. This study also points out that although the Project made possible the curriculum development of aesthetic education, "the aesthetic image," central to Broudy's theory, was unsuccessfully taught in the practice.
|
著者キーワード |
H.S. Broudy
美的教育
美的知覚プロジェクト
DBAE
argumentative text
teaching process
critical reading
senior high school
Japanese language
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2005-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554
|