学習者のリアリティを喚起する「人間関係」という視座 : メディア・リテラシー教育の新たな展開に向けて

アクセス数 : 916
ダウンロード数 : 144

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
KJ00004184227.pdf 1.02 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学習者のリアリティを喚起する「人間関係」という視座 : メディア・リテラシー教育の新たな展開に向けて
タイトル ( eng )
The reality of the learner awakened by the viewpoint of "human relations" : directing to the new development of media literacy education
作成者
原田 大介
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
53
開始ページ 55
終了ページ 64
抄録
The weakness of media literacy education methods is that they are inclined toward mass media analysis and/or mass media experience and do not include personal experiences of the learners. In order to overcome this weakness, we have to include the personal interests of learners in learning activities. But, all 4 learners disagreed with Yamada's opinion, reporting that captions are desirable. To avoid such a result, media literacy education methods should offer the opportunity for dialogue among persons who hold opposing opinions. This dialogue (the process of "understanding" the other) should be ongoing.
著者キーワード
人間関係
メディア・リテラシー教育
理解
国語
human relations
media literacy education
understanding
Japanese Language
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2005-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554