日本における総合的学習と社会科地理学習との連携の授業設計 : 学びの経験の統合をめざして 【研究ノート】
国際協力研究誌 10 巻 1 号
47-64 頁
2003-09 発行
アクセス数 : 1010 件
ダウンロード数 : 327 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/14410
ファイル情報(添付) |
JIDC_10_01_04_kumano.pdf
614 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
日本における総合的学習と社会科地理学習との連携の授業設計 : 学びの経験の統合をめざして 【研究ノート】
|
タイトル ( eng ) |
Coordinating lesson planning for classes of Integrated Studies and social studies in Japan : Aiming for the integration of learning experience
|
タイトル 読み |
ニホン ニ オケル ソウゴウテキ ガクシュウ ト シャカイカ チリ ガクシュウ トノ レンケイ ノ ジュギョウ セッケイ : マナビ ノ ケイケン ノ トウゴウ オ メザシテ
|
作成者 |
熊野 敬子
|
収録物名 |
国際協力研究誌
Journal of International Development and Cooperation
|
巻 | 10 |
号 | 1 |
開始ページ | 47 |
終了ページ | 64 |
抄録 |
The main objective of this paper is to explore the possibilities for integrating children's learning experiencethrough the coordination of curriculum planning for lessons of Integrated Studies and Social Studies. For this purpose, firstly, a review will be undertaken of former research into curriculum development, pedagogyand other discussions related to social perspectives in the field of Social Studies in order to ascertain the signifi-cance and appropriate method for an integration of these two curricula. Secondly, based on this review, a new cur-riculum will be proposed for the classroom study of the topic of“Food"in Integrated Study classes together with“Theories of agriculture and food systems"in Social Studies classes.With regard to curriculum integration, this is taken to mean the integration of children's learning experiences,which is aimed at enabling them to find meaning in their learning in Japanese schools; in other words, to improvethe condition of disconnection between different classes caused by the fragmentation of subject matter...
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学国際協力研究科
|
発行日 | 2003-09 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-0903
[NCID] AN10482914
|