このエントリーをはてなブックマークに追加
ID 50626
本文ファイル
別タイトル
Development of disaster prevention education video and teaching materials on the theme of local natural disasters: Joint research between Higashi-Hiroshima City and Hiroshima University triggered by the heavy rains in western Japan in July 2018
著者
熊原 康博 大学院人間社会科学研究科 広大研究者総覧
岩佐 佳哉
村田 翔
後藤 秀昭 大学院人間社会科学研究科 広大研究者総覧
竹内 峻
石原 悠一郎 学術・社会連携室
清田 美紀
長野 由知
東広島市危機管理課
キーワード
disaster prevention education
Higashi-Hiroshima City
debris flow
elementary school
video
teaching material
抄録(英)
In this paper, we introduce the production of a disaster prevention education video based on the natural disasters of Higashi-Hiroshima City, and the proposal of lessons using the video through joint research between Higashi-Hiroshima City and Hiroshima University. Introducing the efforts of this project would be help develop disaster prevention education materials in other areas.
The project was adopted in early June 2019 and continued for 9 months. The materials are intended for the upper grades of elementary school. The contents are as follows: disaster prevention education video, lesson plan using video, worksheets for lesson, debris flow distribution map, and disaster photos caused by the 2018 heavy rain in each elementary school district, and City hazard map. The video was created by collecting interviews with local residents, movies and photographs of flood monuments, debris flow, public assistance, and local-organized assistance.
From the questionnaire results for the video to junior high school students, the video’s content was highly evaluated. It is suggested that it is necessary to raise awareness of disaster prevention by giving lessons based on local natural disasters such as the materials.
内容記述
本論文の内容の一部は,2020年度地理科学学会秋季学術大会で口頭発表しました。
掲載誌名
学校教育実践学研究
27巻
開始ページ
161
終了ページ
168
出版年月日
2021-03-19
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
ISSN
1341-111X
NCID
言語
日本語
NII資源タイプ
紀要論文
広大資料タイプ
学内刊行物(紀要等)
DCMIタイプ
text
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
publisher
部局名
人間社会科学研究科
その他
他の一覧



過去1年のアクセス数 : ?
過去1年の本文閲覧数 : ?


今月のアクセス数 : ?
今月の本文閲覧数 : ?