生徒用ハンドブックに見るアメリカの生徒指導,生活指導

学校教育実践学研究 Volume 13 Page 23-34 published_at 2007-03-20
アクセス数 : 36
ダウンロード数 : 24

今月のアクセス数 : 25
今月のダウンロード数 : 15
File
HiroshimaJSchEduc_13_23.pdf 1.2 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
生徒用ハンドブックに見るアメリカの生徒指導,生活指導
Title ( eng )
Student Guidance and School Life Guidance in Student Planners in the U.S.A.
Creator
Source Title
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
Volume 13
Start Page 23
End Page 34
Number of Pages 12
Journal Identifire
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
Abstract
This study reviewed the American student guidance and school life guidance by concrete descriptions of three Student Planners from 2005 to 2006 in High Schools and one Middle School. The mission statement student behavior guidelines, consequences of misbehaviors, dress and appearance guidelines, and possession of cell phones and electronic equipments were reviewed. Student attitudes, especially bullying and harassment were reported in detail. I found many ideas we could adopt from them. For example, most rules and most guidelines are consistent with the mission statement and every guideline are concrete enough to understand. Procedures and correspondences about anti-harassment and anti-bullying might be proper to introduce. But, we also found the differences of severities of rules even in similar mission statements. I discuss the difficulties in adopting American student guidelines and student life guidlines for use in Japan.
Descriptions
本稿を執筆するに際し,平成17年度, 兵庫教育大学連合大学院;プロジェクトE 「教育実践額の理論構築およびモデル研究」,平成18年度,科学研究費,基盤研究(B) 「児童•生徒のポジテイプな特性を育む生活指導の心理学的研究」(課題番号18330191) の経費を使用した。
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
Date of Issued 2007-03-20
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
研究課題名
児童・生徒のポジティブな特性を育む生活指導の心理学的研究
児童・生徒のポジティブな特性を育む生活指導の心理学的研究
研究課題番号
18330191