外在化問題に対する保育者の認知と保育実践の関連 : 保育方法の類型化による検討

アクセス数 : 77
ダウンロード数 : 38

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
外在化問題に対する保育者の認知と保育実践の関連 : 保育方法の類型化による検討
タイトル ( eng )
The Relationship between Early Childhood Education and Care Teachers' Cognition and Childcare Practices for Externalizing Problems of Children: Cluster analysis of ECEC methods
作成者
濱田 祥子
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
4
開始ページ 409
終了ページ 418
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
This study examined differences in early childhood education and care teachers' cognition of and responses to externalizing problems by type of ECEC methods using a person-centered approach. A questionnaire survey was administered to 628 ECEC teachers. Cluster analysis revealed that ECEC approaches could be categorized into five types. Analysis of variance found that the "child-centered group" with a high child-centered tendency and a low teacher-directed tendency had fewer negative cognitions and inappropriate responses. Furthermore, the "teacher-directed group," which was low child-centered and high teacher-directed, showed higher negative cognitions and strict responses. The "both-oriented group," which was both child-centered and teacher-directed, had both positive and negative elements in cognition and response. These findings imply that, in order to avoid inappropriate responses, both, a strong tendency towards child-centeredness and a low teacher-directed tendency are required.
著者キーワード
Externalizing problems
ECEC methods
Cluster analysis
person-centered approach
外在化問題
保育方法
クラスター分析
人物中心のアプローチ
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2023-12-22
権利情報
Copyright © 2023 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
研究課題名
ADHD行動特徴に対する保育者の原因帰属と保育実践の関連
ADHD行動特徴に対する保育者の原因帰属と保育実践の関連
研究課題番号
18K13134