外在化問題に対する保育者の認知と保育実践の関連 : 保育方法の類型化による検討
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 4 号
409-418 頁
2023-12-22 発行
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BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_4_409.pdf
1.88 MB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
外在化問題に対する保育者の認知と保育実践の関連 : 保育方法の類型化による検討
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タイトル ( eng ) |
The Relationship between Early Childhood Education and Care Teachers' Cognition and Childcare Practices for Externalizing Problems of Children: Cluster analysis of ECEC methods
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作成者 |
濱田 祥子
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収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
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号 | 4 |
開始ページ | 409 |
終了ページ | 418 |
ページ数 | 10 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
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抄録 |
This study examined differences in early childhood education and care teachers' cognition of and responses to externalizing problems by type of ECEC methods using a person-centered approach. A questionnaire survey was administered to 628 ECEC teachers. Cluster analysis revealed that ECEC approaches could be categorized into five types. Analysis of variance found that the "child-centered group" with a high child-centered tendency and a low teacher-directed tendency had fewer negative cognitions and inappropriate responses. Furthermore, the "teacher-directed group," which was low child-centered and high teacher-directed, showed higher negative cognitions and strict responses. The "both-oriented group," which was both child-centered and teacher-directed, had both positive and negative elements in cognition and response. These findings imply that, in order to avoid inappropriate responses, both, a strong tendency towards child-centeredness and a low teacher-directed tendency are required.
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著者キーワード |
Externalizing problems
ECEC methods
Cluster analysis
person-centered approach
外在化問題
保育方法
クラスター分析
人物中心のアプローチ
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
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発行日 | 2023-12-22 |
権利情報 |
Copyright © 2023 人間社会科学研究科
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
ADHD行動特徴に対する保育者の原因帰属と保育実践の関連
ADHD行動特徴に対する保育者の原因帰属と保育実践の関連
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研究課題番号 |
18K13134
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