活動を遂行する発話/活動と並行する発話
広島大学森戸国際高等教育学院紀要 5 号
1-14 頁
2023-03-31 発行
アクセス数 : 212 件
ダウンロード数 : 59 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53978
ファイル情報(添付) |
HU_MIGHEKiyo_5_1.pdf
5.68 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
活動を遂行する発話/活動と並行する発話
|
タイトル ( eng ) |
Utterances built in or in parallel with an activity
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学森戸国際高等教育学院紀要
Journal of Morito Institute of Global Higher Education
|
号 | 5 |
開始ページ | 1 |
終了ページ | 14 |
ページ数 | 14 |
収録物識別子 |
[PISSN] 2435-0842
[NCID] AA12859589
|
抄録 |
Firstly, this paper classifies utterances in a social activity based on how they contribute to the progression of the activity into two kinds: utterances built in or in parallel with an activity. Necessity and frequency of utterances in an activity vary not only depending on its goal or framework but also every phase of its progression. Besides, some of the utterances seem to be decoupled with bodily behaviors conducted simultaneously, such as gestures, gazes, manipulation of tools, etc., to complete a requisite action. This paper aims to demonstrate how the above-mentioned utterances are used differently, shift each other, and vary in relations with other means through a multimodal analysis of interactions in two Japanese social activities—child-oriented Karate training and hairstyling in a barber shop—and discuss about a cognitive distance between utterances and other environmental elements coupled with a current activity.
|
著者キーワード |
utterances in a social activity
cognitive distance
multimodal analysis
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学森戸国際高等教育学院
Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University
|
発行日 | 2023-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
|
助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
|
研究課題名 |
武道における指導-学習過程の相互行為分析:実践的技能を伝え合う言語と身体の解明
武道における指導-学習過程の相互行為分析:実践的技能を伝え合う言語と身体の解明
|
研究課題番号 |
21K11500
|
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
|
助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
|
研究課題名 |
身体性を伴う「理解」の相互行為分析:共在する人々の非対称性に着目して
身体性を伴う「理解」の相互行為分析:共在する人々の非対称性に着目して
|
研究課題番号 |
22K01879
|