音楽科教育における学習意欲と教師の働きかけ : 期待×価値理論に着目して

音楽文化教育学研究紀要 35 号 85-94 頁 2023-03-23 発行
アクセス数 : 264
ダウンロード数 : 479

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 21
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_35_85.pdf 1.79 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
音楽科教育における学習意欲と教師の働きかけ : 期待×価値理論に着目して
タイトル ( eng )
Investigation of Efforts Necessary in Music Education to Increase Students’ Motivation: Focusing on the Expectancy × Value Theory
作成者
前川 颯瀬
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
35
開始ページ 85
終了ページ 94
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
This study aims to clarify the modifications that need to be made by a teacher to their pedagogy in music classes to enable students to feel “expectancy” and “value” in learning and to deepen their interest in study contents. First, a questionnaire survey was administered to students, asking about situations in which their motivation to learn declines, and three factors were extracted. The first factor was “deviation from ideals and difficulties,” the second factor was “lack of purpose in learning,” and the third factor was “poor human and physical environment.” Based on the descriptive responses of the students, a model was developed to determine the efforts that need to be made by a teacher to improve students’ motivation to learn music, such as facilitating their successful learning experiences and responding to their intellectual curiosity.
内容記述
本稿は,日本教科教育学会第48回全国大会での研究発表(2022年10月8日開催)の内容を加筆・修正したものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
発行日 2023-03-23
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス