Schulung im kritischen Umgang mit authentischen Lernmaterialien: YouTube-Videos im japanischen Deutschunterricht
広島外国語教育研究 26 号
123-136 頁
2023-03-01 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( deu ) |
Schulung im kritischen Umgang mit authentischen Lernmaterialien: YouTube-Videos im japanischen Deutschunterricht
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タイトル |
日本のドイツ語教育におけるYouTubeビデオ : 言語素材を批判的に使用する方法のトレーニング
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作成者 | |
収録物名 |
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
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号 | 26 |
開始ページ | 123 |
終了ページ | 136 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
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抄録 |
本論文では,動画共有プラットフォームYouTube が,日本のドイツ語学習者の外国語学習にとってどのような可能性を持っているかを検討する。この目的のため,広島大学で実施されたドイツ言語文化事情のオンライン授業において,YouTube 動画を使うことでその国の言語文化に関する情報がどの程度得られるかを評価する事例研究を行った。この授業を受講した3人の学習者(CEFR A2)は,与えられたテーマに基づいて興味のあるYouTube 動画を自ら検索し,それらを学習プラットフォームBb9を通して互いに共有し,とりわけ,選択した動画の要約と批評を含む動画紹介のレポートに基づいてそれらがドイツ語学習にふさわしいかどうかを議論した。本研究の基礎となったデータは,学習者によって書かれたビデオ紹介とコメントの分析,ならびにコース終了後に実施された書面による学習者アンケートからなる。この事例研究の結果,学習者はYouTubeの動画を利用することで,本物の視聴覚教材のドイツ語学習過程における利点を体験し,それを批判的に利用する訓練を受けることができたことがわかった。さらに,YouTube プロジェクトを通し,文章表現力を伸ばすとともに,学習言語の文化圏に関する自分の興味を学習に生かすことができた。
This paper examines the potential of the video-sharing platform YouTube for learners of L2 German in Japan. For this purpose, a case study involving the use of YouTube videos was carried out in a German culture class, involving three students, and conducted online at Hiroshima University. Focusing on given topics, the students (CEFR A2) searched for YouTube videos that interested them. They then wrote a comment on each video, providing information about its contents and an assessment of its suitability for learning German. The comments were shared with the teacher and other members of the class via the forum function of the university’s learning management system, Bb9, for a written group discussion.
The data used for this study consist of learners’ written contributions to the discussion as well as student feedback on the YouTube project through a written survey conducted after the end of the course. The results of the case study indicate that learners enjoyed having the opportunity to study with videos of their choice and to learn about cultural topics that interested them. They also appreciated experiencing the benefits as well as the challenges of studying with authentic audiovisual materials from the internet. By writing comments on the videos they watched, they could not only enhance their ability to critically assess the quality of publicly available YouTube videos, but they were also able to improve their writing skills. |
言語 |
ドイツ語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学外国語教育研究センター
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発行日 | 2023-03-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 2023 広島大学外国語教育研究センター
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
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