Teaching English with Tim Burton’s Batman: A Comic-book Supplementation of the Three-Block Movie-English Method
広島外国語教育研究 Issue 26
Page 31-44
published_at 2023-03-01
アクセス数 : 286 件
ダウンロード数 : 140 件
今月のアクセス数 : 15 件
今月のダウンロード数 : 7 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53518
File |
h-gaikokugokenkyu_26_31.pdf
402 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( eng ) |
Teaching English with Tim Burton’s Batman: A Comic-book Supplementation of the Three-Block Movie-English Method
|
Title ( jpn ) |
ティム・バートン作『バットマン』を用いた英語指導 : Three-Block Movie-English Method の漫画による補足
|
Creator | |
Source Title |
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
|
Issue | 26 |
Start Page | 31 |
End Page | 44 |
Journal Identifire |
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
|
Abstract |
本稿は,ティム・バートンの映画『バットマン』を題材にした,英語語学コースで使用された教材や活動を説明することにより,革新的な教育実践の事例報告を行うものである。その革新性は映画や小説化された題材を漫画から抜粋した教材で補うことにある。本稿の目的は,言語習得に関する効果について主張するというよりも,むしろ実践を共有することである。まずはバットマンの歴史について簡単に説明し,また,キャラクターの文化的・社会的な関心に注目する。続いて,本稿の目的である授業の各ブロックで実施した活動を簡潔に列挙し,使用した教材について詳述する。最後に,授業参加者の主観的な考察を報告する。
This article presents a report of innovative pedagogical practice, outlining the materials and activities used in an English language course based on Tim Burton’s film, Batman. The innovation consisted in supplementing movie and novelization materials with extracts from a comic book. The aim of the article is primarily to share practice rather than advancing any claims for effectiveness in terms of language acquisition. A brief outline of the history of Batman is provided, and attention is drawn to the cultural and social interest of the character. The core of the article is a simple listing of the activities implemented in each block of the lesson and a description of the materials deployed. Subjective reflections of course participants are also presented.
|
Language |
eng
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学外国語教育研究センター
|
Date of Issued | 2023-03-01 |
Rights |
Copyright (c) 2023 広島大学外国語教育研究センター
|
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
|