日本語会話における「いや」についての一考察 : 認識的優位性の主張との関連

広島大学留学生教育 26 号 19-32 頁 2022-09-30 発行
アクセス数 : 393
ダウンロード数 : 261

今月のアクセス数 : 11
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
JIntEduHU_26_19.pdf 755 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
日本語会話における「いや」についての一考察 : 認識的優位性の主張との関連
タイトル ( eng )
Uses of iya to Assert Epistemic Primacy in Japanese Conversation
作成者
収録物名
広島大学留学生教育
Journal of International education, Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University
26
開始ページ 19
終了ページ 32
収録物識別子
[ISSN] 1342-8934
[NCID] AA11286840
抄録
The purpose of this paper is to determine how the Japanese interjection iya is used and the function it serves in Japanese conversation. This interjection, commonly used in Japanese daily conversation, has usually been explained as expressing a negative response to a previous utterance. However, in a conversation where participants assess something, iya seems rather to fulfill an epistemic function—conveying knowledge claims in and through turn-at-talk and sequences of interaction. This paper demonstrates how each participant asserts his epistemic primacy by uttering iya and explains how the utterance differs from a normal negative response through a conversation/discourse analysis of Japanese conversations for assessment.
著者キーワード
iya
epistemic primacy
Japanese conversation
「いや」
認識的優位性
日本語会話
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学森戸国際高等教育学院
発行日 2022-09-30
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1342-8934
[NCID] AA11286840