ICTツールを活用した国際日本学教育の実践 : 芥川龍之介「鼻」にみる近代化をテーマにしたPBL型授業

広島大学留学生教育 26 号 1-18 頁 2022-09-30 発行
アクセス数 : 443
ダウンロード数 : 219

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
JIntEduHU_26_1.pdf 705 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
ICTツールを活用した国際日本学教育の実践 : 芥川龍之介「鼻」にみる近代化をテーマにしたPBL型授業
タイトル ( eng )
Updating International Japan Studies Education with ICT Tools: A Problem-based Learning Approach to Teaching about Akutagawa Ryunosuke's “Hana” and Japanese Modernization
作成者
永井 敦
畑 有紀
収録物名
広島大学留学生教育
Journal of International education, Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University
26
開始ページ 1
終了ページ 18
収録物識別子
[ISSN] 1342-8934
[NCID] AA11286840
抄録
This paper describes a PBL-based active learning approach using ICT tools for Japanese education that is appropriate for the digital age. Based on the existing literature on PBL, we designed a two-week PBL program in which a total of eight learners in three distinct countries (Japan, Spain, and China) collaboratively studied and read Hana (“The Nose”), a short story published by the Japanese writer Ryunosuke Akutagawa, to gain insight into the nature of Japanese modernization. Despite their limited prior exposure to Japanese classics, all learners clearly demonstrated a recognizable improvement in their understanding of the text at the end of the PBL program through the mid and final presentations. They also provided positive evaluations of their PBL experiences. Some remaining issues are discussed based on these data and instructors’ reflections on PBL.
著者キーワード
Japanese studies
Problem-based Learning(PBL)
ICT
Ryunosuke Akutagawa
Hana
日本学
問題基盤型学習(PBL)
ICT
芥川龍之介
「鼻」
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学森戸国際高等教育学院
発行日 2022-09-30
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1342-8934
[NCID] AA11286840