「主体的に読む」説明的文章の授業の要件 : フロー理論を手掛かりとして

初等教育カリキュラム研究 Issue 10 Page 69-79 published_at 2022-03-31
アクセス数 : 417
ダウンロード数 : 272

今月のアクセス数 : 17
今月のダウンロード数 : 4
File
JEEC_10_69.pdf 1.24 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「主体的に読む」説明的文章の授業の要件 : フロー理論を手掛かりとして
Title ( eng )
Requirements for Conducting Lessons to Read Descriptive Texts Independently: Using Flow Theory as a Clue
Creator
NAKAMURA Toru
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 10
Start Page 69
End Page 79
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
本稿では「主体的な読み」を,「読者である学習者が説明的文章に対して自ら働きかけること,そのこと自体に実践的意味を有する読み」と定義している。この「主体的な読み」を説明的文章の授業で実現することができるように,M.チクセントミハイのフロー理論を援用した。
具体的に「適度な挑戦水準」「明瞭で手近な目標」「即座のフィードバック」の3つを学習者が得られるように授業を行った。その授業を今村浩明が明らかにしたフロー・システムに基づき,分析した。
以上の結果,主体的に読む説明的文章の授業を実践するためには,一人の学習者に合わせた学習課題を設定すること,学習活動を自動化しておくこと,学習者相互に即座のフィードバックを与えることが必要であることが明らかとなった。
In this study, “independent reading” is defined as “reading where the learner considers the act of reading a descriptive text to be valuable.” Csikszentmihalyi’s Flow theory is used to demonstrate requirements for conducting lessons to help learners read descriptive texts independently.
Specifically, the lessons were conducted for learners to have a clear goal, immediate feedback, and to challenge them moderately. The class was analyzed based on the “Flow system” clarified by Hiroaki Imamura.
This study demonstrates the necessity of individualizing learner goals, reading strategies, and immediate feedback when teaching learners to read descriptive texts independently.
Keywords
説明的文章
主体的な読み
フロー理論
Descriptive texts
Independent reading
Flow theory
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
初等教育カリキュラム学会
Date of Issued 2022-03-31
Rights
Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299