図画工作科における芸術的探求に基づく実践と評価の研究 : Arts-Based Research の視点から
初等教育カリキュラム研究 Issue 10
Page 49-58
published_at 2022-03-31
アクセス数 : 470 件
ダウンロード数 : 438 件
今月のアクセス数 : 8 件
今月のダウンロード数 : 13 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/52143
File |
JEEC_10_49.pdf
1000 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
図画工作科における芸術的探求に基づく実践と評価の研究 : Arts-Based Research の視点から
|
Title ( eng ) |
A Study on the Practice and Evaluation of Artistic Inquiry in Arts and Crafts From an Arts-Based Research Perspective
|
Creator |
WAKUI Tomohiro
|
Source Title |
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
|
Issue | 10 |
Start Page | 49 |
End Page | 58 |
Journal Identifire |
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
|
Abstract |
本論文は,探究をベースにした学習活動に焦点を当て,図画工作科における芸術的な探求に基づく学習の可能性を明らかにすることである。そこで,近年の美術研究の新たな動向でもあるArts-Based Research (ABR)に着目し,その概念や実践方法を取り入れることで,従来の図画工作科の学習がどのように変容可能かを考察した。検討の結果として,芸術的探求に基づく学習活動は,主体的な学びや自己省察的な学びを実現する一つの方法であることや,子どもと教師が互いに探求的な視点に基づく対話的で生成的な学習活動の枠組みであることが明らかとなった。また,その評価の在り方としてビジュアル・ナラティヴに基づくアセスメントを提起した。
This study aims to clarify the possibility of artistic inquiry-based learning in arts and crafts studies by focusing on these activities. This study focuses on a new trend in recent years, Arts-Based Research (ABR), and examines how conventional learning in arts and crafts can be transformed by adopting the ABR concepts and practices.
Consequently, the study revealed that artistic inquiry-based learning activities are one way to realize independent learning including self-reflective learning, and that they are a framework for interactive and generative learning activities based on the curiosity of children and teachers. In addition, evaluation based on visual narratives was proposed as a method of assessment. |
Keywords |
探究
Arts-Based Research (ABR)
A/r/tography
ビジュアル・ナラティヴ
Inquiry
Arts-Based Research(ABR)
A/r/tography
Visual Narrative
|
Language |
jpn
|
Resource Type | journal article |
Publisher |
初等教育カリキュラム学会
|
Date of Issued | 2022-03-31 |
Rights |
Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
|
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
|