A/r/tography による知的障害のある児童の探究過程の考察 : 特別支援学級における図画工作科の実践より

初等教育カリキュラム研究 Issue 10 Page 39-48 published_at 2022-03-31
アクセス数 : 529
ダウンロード数 : 273

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 5
File
JEEC_10_39.pdf 1.32 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
A/r/tography による知的障害のある児童の探究過程の考察 : 特別支援学級における図画工作科の実践より
Title ( eng )
A consideration of Inquiry-Based Processes Through A/r/tography for a Student With Intellectual Disability: A Special Needs Elementary Art Class
Creator
YOKOYAMA Yuki
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 10
Start Page 39
End Page 48
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
近年,Arts-Based ResearchやA/r/tographyなど探究に焦点を当てた研究が,日本で行われるようになってきた。本研究では,知的障害のある児童が主体的に生成する探究の様相を明らかにすることを目的とし,図画工作科「ミラーアート」における探究過程をA/r/tographyにより考察した。その結果,児童は,「質問」「調査」「創造」など様々な探究の様相を経て,鏡やカラーセロファンによる工夫を凝らした多様な表現を生み出した。そして,先行研究で挙げられた探究の様相以外に,「象徴遊び」と「交流」を主体的に生成していたことが明らかとなった。また,探究の様相である「省察」を深める手立てとして,鏡とノートパソコンによる録画が効果的であったと考えられた。
Recently, Arts-Based Research and A/r/tography have become more widely accepted in Japan. Our study aims to clarify phases of independent inquiry in an art class called “Millor Art,” with the participation of a student with intellectual disability. We expanded upon the student’s inquiry process using the A/r/tography approach. We observed the student using Millors and colored cellophane sheets to create imaginative works while performing inquiry-based processes. The subject’s activities indicated that there were two additional phases of her inquiry: “Symbolic Play” and “Interaction.” Furthermore, we determined that both Millors and computer recording deepened her capacity for reflection.
Keywords
A/r/tography
Arts-Based Research
探究
知的障害
図画工作
A/r/tography
Arts-Based Research
Inquiry
Intellectual disability
Art
Descriptions
本論文は,日本特殊教育学会第59回大会(2021 つくば大会)研究発表(実践・調査報告等08(知的障害 ②))での発表に加筆修正を加えたものである。
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
初等教育カリキュラム学会
Date of Issued 2022-03-31
Rights
Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299