リズム系ダンス授業における児童の着眼点の変容と技能の習得 : 小学校低学年リズム遊び授業における児童の学習過程に着目して

初等教育カリキュラム研究 10 号 27-37 頁 2022-03-31 発行
アクセス数 : 489
ダウンロード数 : 372

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
JEEC_10_27.pdf 1.25 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
リズム系ダンス授業における児童の着眼点の変容と技能の習得 : 小学校低学年リズム遊び授業における児童の学習過程に着目して
タイトル ( eng )
Shifts in Viewpoints and Acquisition of Skills by Pupils in Rhythmic Dance Classes: Focusing on the Learning Process of Lower Grade Elementary School Students in Rhythmic Play Classes
作成者
収録物名
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
10
開始ページ 27
終了ページ 37
収録物識別子
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
抄録
本研究の目的は,リズム系ダンス授業において想定した学びの深化過程モデルに依拠した実践を行い,授業内での認知活動とそれに対応する技能の習得との関係を明らかにすることであった。研究の結果,1)単元を通じてリズムに乗ってへそを弾ませて踊ることについての技能が向上すること,2)児童同士がよい動きを共通理解することによって,着目する身体部位は焦点化され,3)他者とかかわりながら踊ることにより,ダンスの技能の習得に加えて,空間の変化や人とのかかわりを試行しながら創造的表現を生成する姿が確認された。これらの結果について,探求型のリズム系ダンスの授業を構想するために必要な児童の動きとそれに関連する認知との同期の実際を明らかにし,適切な教育的介入の必要性を論じた。
This study aimed to confirm the processes of skill acquisition and cognitive activity during creative learning by lower grade elementary school students engaged in rhythmic dance classes. A model of the process of deeper learning was used as a basis. The following results were obtained: (1) The students’ skills were improved by bouncing the navel and dancing rhythmically throughout the teaching unit; (2) By shared understanding of what good movement is, pupils could focus on certain parts of the body; and (3) By attempting an assignment that required each student to dance while interacting with others, the pupils learned dance skills and, additionally, produced creative expressions while envisioning spatial changes and the interaction with others; these were new frameworks for them. These results showed that there was synchronism of the pupils’ movement and their associated cognition. This is important when planning exploratory rhythmic dance classes. Additionally, I discuss the necessity for adequate educational intervention.
著者キーワード
リズム系ダンス
探求型の学習
着眼点の変化
学びの深化過程モデル
Rhythmic dance
exploratory learning
shift in viewpoints
model of deeper learning
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
初等教育カリキュラム学会
発行日 2022-03-31
権利情報
Copyright (c) 2022 初等教育カリキュラム学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299