聴覚障害のある労働者が職場で望んでいること : Z社の聴覚障害のある社員に対するアンケート調査の自由記述の分析から

広島大学日本語教育研究 32 号 24-31 頁 2022-03-25 発行
アクセス数 : 483
ダウンロード数 : 283

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
HUNihongoKyoikuKenkyu_32_24.pdf 1.01 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
聴覚障害のある労働者が職場で望んでいること : Z社の聴覚障害のある社員に対するアンケート調査の自由記述の分析から
タイトル ( eng )
What Deaf or Hard of Hearing Workers Want in the Workplace: Analysis comments for a questionnaire survey of Deaf or Hard of Hearing employees at Company Z
作成者
収録物名
広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University
32
開始ページ 24
終了ページ 31
収録物識別子
[PISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831
抄録
This paper is a continuation of Nakayama et al. (2021) and reports on the analysis of the comments section of a questionnaire that was given to all deaf or hard of hearing (DHH) employees working at Company Z in 2020. The questionnaire included two comment sections that asked DHH workers about problems they had in communicating with the people around them and possible remedies for such problems. The comment sections were analyzed using the KJ method. The workers said they wanted more time to engage in conversations and small talk with employees around them on a daily basis and Company Z to remove more information barriers. The importance of conversation and small talk between workers has been pointed out in network and sociolinguistic studies. In the previous paper, we discussed how the job satisfaction and personal relationships of the DHH employees was positively correlated when they were able to talk not only about work but also about personal matters. Based on this information we proposed to Company Z that DHH employees be given the opportunity to be directly involved in the creation of Company Z's disability policy, and that hearing employees be provided with information on different communication strategies and training to communicate not using regular spoken Japanese.
著者キーワード
聴覚障害者
労働者
KJ 法
職場の雑談
内容記述
本研究は、広島大学女性研究者特定共同研究助成の成果である。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム
発行日 2022-03-25
権利情報
Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831