河川教育を通して児童に身に付く力とその要因構造に関する基礎的研究

教職開発研究 4 号 23-29 頁 2021-03-15 発行
アクセス数 : 467
ダウンロード数 : 310

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 8
ファイル情報(添付)
JPDTSL_4_23.pdf 466 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
河川教育を通して児童に身に付く力とその要因構造に関する基礎的研究
タイトル ( eng )
A Study on the Acquired Competency of Students through River Education and the Structure of Associated Factors
作成者
桃原 研斗
瀬谷 敦之
西村 岬
岩﨑 泰博
靑木 理恵
眞鍋 瑞歩
宇谷 亮介
西村 洸
収録物名
教職開発研究
Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders
4
開始ページ 23
終了ページ 29
収録物識別子
[ISSN] 2433-8664
抄録
In this study, we conducted a questionnaire survey on elementary school students in Hiroshima prefecture to clarify the ability acquired through river education. As a result, we found that students could acquire five abilities such as thinking about the river from various points of view and relating themselves to the river. In addition, we analyzed the factor structure of the ability and got suggestions for devising a teaching method. The result showed that there was no relationship between feeling of fear from the river and thinking about the disaster prevention. These findings tell us that it was not enough for students to understand the danger of the river for developing the ability to think about the disaster prevention. It is suggested that the teaching method should be developed so that students can think about rivers from various viewpoints.
著者キーワード
elementary school
river education
questionnaire survey
structure of factors
小学校
河川教育
質問紙調査
要因構造
内容記述
本研究は,公益財団法人河川財団からの助成を受けて行われたものである。
本論文は,第69回日本理科教育学会全国大会,令和元年度日本科学教育学会第9回研究会で発表した内容をもとに研究を深め,加筆・修正したものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科教職開発専攻
発行日 2021-03-15
権利情報
Copyright (c) 2021 教職開発専攻
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624