教員養成課程における教科横断的な授業の可能性 : 〈美〉の多様性と〈善〉との関係性を議論する授業実践を振り返って
学校教育実践学研究 27 巻
83-92 頁
2021-03-19 発行
アクセス数 : 448 件
ダウンロード数 : 257 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50617
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_27_83.pdf
1.21 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
教員養成課程における教科横断的な授業の可能性 : 〈美〉の多様性と〈善〉との関係性を議論する授業実践を振り返って
|
タイトル ( eng ) |
Cross-curricular Class in the Teacher Training Course: Discussing the Diversity of Beauty and Its Relationship with Goodness
|
作成者 | |
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 27 |
開始ページ | 83 |
終了ページ | 92 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
One of the special subjects dealt with in moral education is “impression and awe.” “Beauty and nobility,” the object of “impression and awe”, is often associated with the concept of "goodness" in moral education, but it is not generally dealt with in other subjects. Against this background, the authors of this study created and conducted a collaborative lesson between a moral education and a music class for students in the teacher training course in Hiroshima University. The content of the class discussed the relationship between “beauty” and “goodness,” starting with the diversity of “beauty” in the field of art. A survey was conducted before and after the class to examine changes in students' consciousness. The results revealed a change in trainees’ awareness of the diversity of “beauty” and a deepening of their interest in cross-curricular learning.
|
著者キーワード |
cross-curricular class
music education
moral education
diversity
teacher training
|
内容記述 |
本研究は,JSPS科研費17K048645助成を受けたものである。
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2021-03-19 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|