数学科におけるロールプレイ教材の開発とその検証 : 実践事例「ピザの値段を決定しよう」

中等教育研究紀要 Issue 67 Page 39-47 published_at 2021-03-31
アクセス数 : 539
ダウンロード数 : 280

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
File
BullTheoryPracticeSecEdu_67_39.pdf 4.22 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
数学科におけるロールプレイ教材の開発とその検証 : 実践事例「ピザの値段を決定しよう」
Title ( eng )
Development and Validation of Role-play Materials in Mathematics Classes: Let's Decide the Price of Pizza
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 67
Start Page 39
End Page 47
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
本研究では授業内で生徒にロール(役割)を設定し,そのロールにとって真正な問題を扱う「ロールプレイ教材」の有効性について考察した。具体的には,中学校3年生対象の教材「ピザの値段を決定しよう」を開発し,ワークシートの記述内容やアンケートの分析を行った。その結果,「ロールプレイ教材」は文章題等に比べて生徒に現実感を与えるものであること,数学にとどまらない多様な価値観に基づく議論を行わせやすい教材であることが明らかになった。
In this study, we examined the effectiveness of "role-play materials" in which students are assigned roles in the classroom and have to deal with problems that relate to those roles. Specifically, we developed a teaching material, "Let's decide the price of pizza," for third graders in junior high school, and analyzed the contents of worksheets and questionnaires. The study found that "role-play materials" give students a better sense of reality than textbooks and they can easily have discussions based on various values that are not limited to mathematics.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2021-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729