小学校におけるCLIL体育の授業実践に関する事例研究 : 「跳び箱運動×感嘆詞」の内容的視点から

学校教育実践学研究 26 巻 47-58 頁 2020-03-20 発行
アクセス数 : 1010
ダウンロード数 : 1664

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 23
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_26_47.pdf 1.16 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小学校におけるCLIL体育の授業実践に関する事例研究 : 「跳び箱運動×感嘆詞」の内容的視点から
タイトル ( eng )
A Case Study of Efforts to Introduce “CLIL Taiiku” at Public Elementary School: Practice as “Vaulting horse with exclamation”
作成者
濱本 想子
白石 智也
赤松 一成
敖敦 其其格
白石 愛
辻 亮太
大城 穂乃香
磯村 美菜子
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
26
開始ページ 47
終了ページ 58
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purposes of this study are following two points; (1) to report a practice of “CLIL Taiiku” in elementary school, (2) to clarify achievements and issues of the practice, and the possibility of “CLIL Taiiku”. “Taiiku” means physical education in Japanese, and the reason why we use Japanese word is to look for Japanese way for CLIL in PE. Specifically, the practice was carried out for 6th and 5th grades. In order to clarify the results and issues of these classes, we conducted a group interview survey with teachers who practiced these classes and observers. The contents were analyzed using the KJ method (Kawakita, 1986).
As a result, CLIL and “Taiiku” are compatible, and it can be suggested that “CLIL Taiiku” has a positive effect on community creation between pupil and pupil, pupil and teacher, and also teacher and teacher in the school. On the other hand, there were some issues about teacher, such as English level and burden on “CLIL Taiiku”.
著者キーワード
CLIL
physical education
elementary school
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2020-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493