学問史を取り入れた授業の有効性認知の実態 : 小学校教員養成課程に在籍する大学生を対象として

初等教育カリキュラム研究 Issue 8 Page 71-78 published_at 2020-03-31
アクセス数 : 639
ダウンロード数 : 345

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
File
JEEC_8_71.pdf 903 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
学問史を取り入れた授業の有効性認知の実態 : 小学校教員養成課程に在籍する大学生を対象として
Title ( eng )
A Survey of the Recognition of the Effectiveness of Incorporating Academic History in the Classroom
Creator
Nakamura Daiki
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 8
Start Page 71
End Page 78
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
本研究では,小学校教員養成課程の大学生が,各教科の授業に学問史を取り入れることの有効性をどのように認識しているのか(有効性認知)を検討した。アンケート調査の結果から,1)有効性認知は,国語,音楽,理科,算数の順に高く,理系科目において学問史の有効性認知が低いこと,2)理科においてのみ学年間での差が見られること,3)大学生は大学生活を通して理科において知識を重視する価値観をより強固なものにしていること等が明らかになった。また,回帰分析の結果から,各教科の授業において学問史を取り入れることの有効性認知を高めるための方法が示唆された。
In this study, we examined how university students in an elementary school teacher training course perceive the effectiveness of incorporating academic history in classes in each subject (recognition of effectiveness). Based on the results of the questionnaire survey, we found that: 1) the perception of effectiveness is high in national language, music, science, and mathematics (in descending order), while recognition of the effectiveness of incorporating academic history is low in science-related subjects, 2) it is clear that there is only a difference in the perception of effectiveness with respect to the sciences, and 3) through university life, university students have internalized the values that emphasize that knowledge is more important in science. Moreover, based on the results of a regression analysis, a method to increase awareness of the effectiveness of incorporating academic history in each subject class was suggested.
Keywords
教科教育
学問史
有効性認知
実態調査
ベイズ統計
Subject Education
Academic History
Recognition of Effectiveness
Survey of Actual Condition
Bayesian Statistics
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
初等教育カリキュラム学会
Date of Issued 2020-03-31
Rights
Copyright (c) 2020 初等教育カリキュラム学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299