「錯視」や「だまし絵」指導におけるデジタル教材の開発(2) : 「わかりやすさ」に関する調査

中等教育研究紀要 Issue 66 Page 69-80 published_at 2020-03-31
アクセス数 : 826
ダウンロード数 : 895

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 0
File
BullTheoryPracticeSecEdu_66_69.pdf 3.43 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「錯視」や「だまし絵」指導におけるデジタル教材の開発(2) : 「わかりやすさ」に関する調査
Title ( eng )
The Development of Digital Materials for Teaching Optical Illusions(2): Survey on Ease of Understanding
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 66
Start Page 69
End Page 80
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
平成28年度科学研究費助成事業(奨励研究)の交付により,デジタル教材としての全体構造をデザインした。その過程では,トロンプルイユやトリックアート,ふしぎ絵など,これまで明確な分類が定まっていなかった「錯視」や「だまし絵」を鑑賞者の視点や作品との関係性で分類・整理した。目指すデジタル教材は,簡便に「錯視」や「だまし絵」を紹介し,その不可思議さを実感できるものである。しかし,色や明るさの錯視の場合,実際には同じ色や同じ明るさであっても,パソコン画面上の提示では,いぶかしく感じるとの懸念が残った。
本調査は,「錯視」や「だまし絵」指導で用いられる図版や実物,デジタルコンテンツなどの提示媒体の違いによる「わかりやすさ」に関する調査である。調査の結果,デジタルコンテンツは図版に比べると遥かにわかりやすく「錯視」や「だまし絵」の理解を促せることがわかった。また,懸念された「いぶかしさ」についても,提示の仕方によって軽減できることが確認できた。
An overall structure for digital materials for teaching optical illusions was designed, making use of a Grant-in-Aid for Scientific Research awarded in fiscal year 2016. During the design process, trompe l’oeil, trick art, and other optical illusions for which a clear category had not previously been identified were classified and organized based on the viewer’s perspective and relationship to the optical illusion. The aim was to design digital materials that would introduce optical illusions and trompe l’oeil simply and allow students to sense their mysteriousness. In the case of optical illusions involving color or brightness, however, there was still concern over “dubiousness” with presentation on a computer screen, even if the images were of the same color or brightness.
This study examined ease of understanding with different presentation media used for teaching optical illusions and trompe l’oeil such as illustrations, actual items, and digital content. The results indicate that digital content is far superior to illustrations in promoting understanding of optical illusions and trompe l’oeil. It was also found that “dubiousness,” which was a matter of concern, can be reduced depending on the method of presentation.
Descriptions
本稿は,平成31年度JSPS科研費(奨励研究,課題番号:19H00101)の研究成果の一部である。
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2020-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729