歴史的な見方・考え方を育成するNIE実践 : 歴史を大観するための壁新聞づくりを中心として

中等教育研究紀要 Issue 66 Page 21-28 published_at 2020-03-31
アクセス数 : 690
ダウンロード数 : 360

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 3
File
BullTheoryPracticeSecEdu_66_21.pdf 4.08 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
歴史的な見方・考え方を育成するNIE実践 : 歴史を大観するための壁新聞づくりを中心として
Title ( eng )
NIE Practices to Develop Historical Perspectives and Ideas: Focusing on Making Wall Newspapers to Overlook History
Creator
Tsturuta Teruki
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 66
Start Page 21
End Page 28
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
新学習指導要領において,学習活動として諸資料を基にした多面的・多角的な考察,論理的な説明や議論などを通し,社会的事象の特色や理論などを含めた概念に関わる知識を獲得することが求められている。本単元では,新聞資料等を活用しながら,グループごとに協働して様々な視点と方法を用いて平成時代を大観した壁新聞を作る,という主体的・対話的な学習を通して,生徒自身が「歴史的な見方・考え方」を学ぶことができる授業実践をめざす。
The new curriculum guidelines require the acquisition of knowledge related to concepts, including characteristics and theories of social phenomena, through multifaceted and diverse considerations, logical explanations, and discussions based on various materials as learning activities. In this unit, the students engaged in a self-directed and interactive study in which they used newspaper materials and collaborated between groups to create wall newspapers that surveyed the Heisei era using various perspectives and methods. The aim was classroom practice in which they were able to learn about historical perspectives and ways of thinking.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2020-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729