中国人上級日本語学習者の文章聴解に及ぼすシャドーイングの効果 : 作動記憶容量を操作した実験的検討 

アクセス数 : 829
ダウンロード数 : 405

今月のアクセス数 : 14
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_68_129.pdf 1.28 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中国人上級日本語学習者の文章聴解に及ぼすシャドーイングの効果 : 作動記憶容量を操作した実験的検討 
タイトル ( eng )
Effects of Shadowing on Listening Comprehension of Japanese Texts in Advanced Chinese Learners of Japanese: Manipulating Working Memory Capacity
作成者
王 金芝
王 校偉
伊藤 賀与子
祁 潔
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
68
開始ページ 129
終了ページ 137
抄録
We performed an experiment to examine the effects of shadowing on listening comprehension of texts. We explored whether the effects differ depending on individual differences in working memory capacity compared with listening for advanced Chinese students learning Japanese. The results showed that the shadowing effects on comprehension and memory of texts vary depending on the learner’s working memory capacity. On the one hand, shadowing facilitated memorization of meaning for learners with a large working memory capacity and understanding the situation model was comparable to listening. On the other hand, learners with a small working memory capacity did not experience the effect of promoting semantic memory and shadowing was less likely for comprehension of the situation model than listening. The results of this study suggest that listening comprehension and memory in a second language differ depending on the combination of listening method and working memory capacity.
著者キーワード
listening comprehension of texts
shadowing
working memory capacity
advanced level of Chinese students learning Japanese
文章聴解
シャドーイング
作動記憶容量
中国人上級日本語学習者
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2019-12-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725