問題解決における問題空間とワーキングメモリ容量個人差の影響 : Mastermind課題を用いた検討

認知心理学研究 Volume 6 Issue 1 Page 47-55 published_at 2008-08
アクセス数 : 768
ダウンロード数 : 0

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 0
Title ( jpn )
問題解決における問題空間とワーキングメモリ容量個人差の影響 : Mastermind課題を用いた検討
Title ( eng )
Capacity constraints on working memory and the basic problem-solving space: The problem-solving process for the Mastermind game
Creator
Otsuka Kazunori
Source Title
認知心理学研究
The Japanese Society for Cognitive Psychology
Volume 6
Issue 1
Start Page 47
End Page 55
Abstract
本研究は,問題解決におけるワーキングメモリ容量個人差の影響について検討することを目的とした.実験課題として,ワーキングメモリ上の処理資源を必要とする課題で数当てゲームの一種であるMastermindという簡易なゲームを用いた.実験においては,28名の実験参加者が実験に参加した.まず実験参加者は日本語版RSTによってリーディングスパンが測定された.次に,問題空間の異なる3種類のMastermind(2桁版,3桁版,4桁版) を行った.実験の結果,7名の低スパン群の被験者は,7名の高スパン群の被験者に比べて成績が劣り,特にもっとも問題空間の大きい課題 (4桁版) の場合,両群間の差は顕著であった.この実験結果をもとに問題解決におけるワーキングメモリ容量個人差と問題空間の影響について,ワーキングメモリにおける資源の領域固有性,汎用性,情報の制御機能という観点から考察を行った.
Capacity constraints and resource consumption for working memory are examined with the Mastermind number-guessing game, which is directly related to the consumption of working memory resources. In the experiment, the working memory levels of 28 college student participants were measured with a Japanese version of the reading span test (RST). The participants then played the two, three, and four-dimensional versions of Mastermind. Each version of the game involves a different problem space. The results indicated that the seven students with low working memory capacities (low-span readers) were more constrained than the seven students with high working memory capacities (high-span readers) when playing in the large basic problem space (the four-dimensional version). The basic problem-space effects and the possibility that working memory, as measured by the RST, influences the problem-solving process are discussed in terms of the domain-specific, domain-general and executive functions of working memory.
Keywords
ワーキングメモリ
問題解決
リーディングスパンテスト
問題空間
マスターマインド
working memory
problem solving
reading span test
problem space
Mastermind
NDC
Psychology [ 140 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本認知心理学会
Date of Issued 2008-08
Publish Type Not Applicable (or Unknown)
Access Rights metadata only access
Source Identifier
[ISSN] 1348-7264
[ISSN] 2185-0321
[NCID] AA11971335
[DOI] 10.5265/jcogpsy.6.47
[NAID] 130000304533
Remark 本文はJ-STAGEにて公開しています