広島県東広島市旧西条町内に分布する石碑の特徴と社会科教材としての意義

アクセス数 : 1331
ダウンロード数 : 1001

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
BullHiroshimaUnivMuseum_9_1.pdf 1.49 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
広島県東広島市旧西条町内に分布する石碑の特徴と社会科教材としての意義
タイトル ( eng )
Characteristics of the stone monuments in Saijo, Higashi-Hiroshima City, southwest Japan, and their significance for teaching materials of social studies.
作成者
今井 貴秀
横川 知司
氏原 秀
竹下 紘平
陶 子
潘 意涵
江頭 千尋
鎌田 祥子
鎌田 祐介
中村 勇介
復本 真利江
藤本 理志
橋本 訓典
村田 翔
弘胤 佑
収録物名
広島大学総合博物館研究報告
Bulletin of the Hiroshima University Museum
9
開始ページ 1
終了ページ 15
収録物識別子
[PISSN] 1884-4243
[EISSN] 1884-3999
[NCID] AA12459864
抄録
本稿の目的は,広島県東広島市旧西条町に分布する石碑の特徴を明らかにすると共に,小学校や中学校社会科の地域学習における石碑の教材的意義を検討することである。調査の結果,202基の石碑が確認され,寺社や公共施設,溜池などに石碑の立地が多くみられた。石碑の建立年との関連を検討すると,第二次世界大戦の終戦を境に,石碑の主な建立目的が地域社会に貢献した人物や行為の顕彰から,寺社への寄附に関連したものへと変化していったことが明らかになった。社会科教材としての意義については,1)学習指導要領への適合と2)石碑の情報量という観点から検討を行い,石碑のもつ教材的意義を3つに分類した。各分類において,具体的な活用方法を考察し想定される学習の展開を提示した。本稿は,「地域学習」の不振の要因のひとつである,地域に即した資料の不足の改善の一助になると期待される。
An objective of this study is to clarify the characteristics and distribution of the stone monuments in Saijo, Higashi-Hiroshima City, Hiroshima Prefecture, and discuss their significance for elementary and junior high school social studies teaching materials. Two hundred two monuments were recognized in this area. They were mostly located in temples, shrines, public institutions, roadsides, and irrigation ponds. The purpose of erecting monuments has changed over 150 years from the Meiji era to the present day, which reflects the transition of the history of the local community or local people’s consciousness about their community. All monuments were classified into three levels considering their significance for elementary and junior high school social studies teaching materials: i.e., A. Useful and sufficient information; B. Useful but insufficient information; and C. Others. As a result, we defined 6 monuments as level A, 71 as level B, and 125 as level C. We propose an example of a social studies teaching plan including information about the monuments according to each level. The monuments directly provided information about the history of the local community and the location of historical events; therefore, the teaching plan using information about the monuments has possibility to improve for social studies.
著者キーワード
石碑
地域学習
東広島市
旧西条町
社会科
Stone Monument
Community Learning
Higashi-Hiroshima City
Saijo
Social Studies
NDC分類
日本史 [ 210 ]
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学総合博物館
発行日 2017-12-25
権利情報
Copyright (c) 2017 広島大学総合博物館 Hiroshima University Museum
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1884-4243
[NCID] AA12459864