中国における授業設計改善方略研究 : 中学校地理の場合

学習システム研究 Issue 5 Page 69-79 published_at 2017-03-31
アクセス数 : 729
ダウンロード数 : 136

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 4
File
TRDLS-jpn_5_69.pdf 857 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
中国における授業設計改善方略研究 : 中学校地理の場合
Title ( eng )
A study on plans to improve lesson design in China : The case of middle school geography
Creator
Wei Si Yao
Source Title
学習システム研究
Issue 5
Start Page 69
End Page 79
Abstract
 現在,中国で進められている素養教育を教育実践で実現するための課題の1 つとして,教師が課程標準(学習指導要領に相当)の考えを反映した授業設計を行うことが挙げられている。本稿では,この課題を克服する研究として,シリーズ『新課程教科目の授業における困難を直撃する』に着目し,その1つ「中学校地理」に示されている授業設計の改善方略研究を取り上げ,授業方略の方法とその内容を検討した。
 その結果として,次の点を明らかにした。
1.目標実現のためには,目標の次元(dimensions)を明確にする。
2.目標に即した教育計画を作る。
3.教育計画で実現が難しい困難点を事例にして,対応策を考える。
4.困難点を授業の内容と方法の面白さと異なる授業開発とによって克服する。
5.内容と方法の改善によって,目標達成をより高いレベルで実現する。
これら5 点によって,授業設計改善方略の特質を解明し,その特質として,①教師の教育困難の克服を基本方略にしていること,②目標優先で,目標達成と関連した内容-方法の改善方略を採用していること,③授業改善には,学習者の興味関心と授業の複数性に配慮していることを指摘した。
One problem faced in China in imparting the basic education during teaching practice is that teachers design lessons that reflect the concept of standard courses (that conform to the government course guidelines). This research examined the series “Confronting Difficulties in Lessons that are New Course Subjects” as a study to help overcome this problem. It then conducted a study on plans to improve the lesson design that is mentioned in the “middle school geography” part of this series and examined the method and content of lesson planning.

The following results were obtained.

1. It is necessary to clearly establish the dimensions of a goal to accomplish it.
2. Educational plans should be devised based on a goal.
3. Examples should be provided about aspects that will be difficult to implement in the class plan and countermeasures to overcome difficulties should be envisaged.
4. Points of difficulty should be addressed by using the class content and interesting methods and by developing a different class.
5. By improving the content and the method of the class, goals can be accomplished at a higher level.

These five points clarified the characteristics of plans to improve class designs, and these characteristics were identified as follows: 1) basic plans are made to overcome the educational difficulties faced by teachers; 2) they prioritize a goal and plans are adopted to improve the methods or content related to accomplishing a goal; and 3) improving lessons requires considerations of the learner’s interests and multiple lessons.
Keywords
教育計画
授業設計
改善方略
中学校地理
困難
Educational Planning
Lesson Design
Plans for Improvement
Middle School Geography,
Difficulties
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
学習システム促進研究センター (RIDLS)
Date of Issued 2017-03-31
Rights
Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2189-9487