小学校での英語学習経験が中学入学後の英語学習に及ぼす影響について
中等教育研究紀要 Issue 62
Page 43-58
published_at 2016-03-31
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File |
BullTheoryPracticeSecEdu_62_43.pdf
1.48 MB
種類 :
fulltext
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Title ( jpn ) |
小学校での英語学習経験が中学入学後の英語学習に及ぼす影響について
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Title ( eng ) |
A Study of How English Education at Elementary School Affects Junior High School Students’ English Learning
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Creator | |
Source Title |
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
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Issue | 62 |
Start Page | 43 |
End Page | 58 |
Journal Identifire |
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
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Abstract |
本研究は,小学校での,①英語学習の量による中学入学後の英語学力の差,②英語学習の質による中学入学後の英語学力の差,③英語学習の質による中学入学後の英語学習に対する意識の差,を明らかにするために行ったものである。①については,小学校1年と5年で英語学習を開始した2つのグループの学力テストをt検定で比較し,両者に有意な差がないことが確認された。小学校で英語の授業を受けた期間によって,中学入学後の英語学力に差はないということが示唆された。②については,「指導者が外国人教師か英語科教師か」,「書く活動があったか」,「帯時間での英語学習があったか」の3つの要因を取り上げ,それによる中学入学後の英語学力の差を分散分析で調べた。3要因の交互作用は確認されなかったが,1学期中間テストにおいてのみ「帯時間」の主効果が確認された。入学当初は帯時間の有無による学力差が確認できるが,3か月後にはその差は無くなることが示唆された。③については②の3要因ごとに学習者の意識を分析し,「指導者が外国人教師か英語科教師か」,「書く活動があったか」,「帯時間での英語学習があったか」によって,英語に対する苦手意識やそれが始まった時期,難しいと感じる技能,小学校英語と中学校英語に対する意識に違いがあることが分かった。これらの結果を踏まえて,生徒たちが小学校英語から中学校英語へとスムーズに移行できるよう,指導を工夫する必要がある。
The purpose of this study is to clarify how English learning at elementary school affects junior high school students’ academic achievement in English, and their attitudes towards English learning. First, the English tests scores of two groups (one that started learning English in the first grade and the other in the fifth grade) were analyzed by t-test, and no significant difference was detected. This indicates that quantity or duration of English learning at elementary school will not affect their achievement at junior high school. Second, three factors—instructors, writing activities, and “obi” learning (a 15-minute class on a daily basis and three classes counted as one)—were used, and the students’ English test scores were analyzed by ANOVA. The results suggest that “obi” learning improves students’ achievements during the 3 months after they enter junior high school, but its influence decreases after that. Third, the students’ attitudes to English learning were assessed by a questionnaire, and it suggests that students’ dislikes toward English learning and skills they feel difficult in the use of English are affected depending on the quality of English education that they received at elementary school.
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NDC |
Education [ 370 ]
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Language |
jpn
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Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属中・高等学校
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Date of Issued | 2016-03-31 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
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