高等学校「化学」におけるパフォーマンス課題を取り入れた探究活動 : ペンタンの蒸気圧を求める探究活動の実践を通して

中等教育研究紀要 Issue 62 Page 27-36 published_at 2016-03-31
アクセス数 : 1570
ダウンロード数 : 1200

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 15
File
BullTheoryPracticeSecEdu_62_27.pdf 4.15 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
高等学校「化学」におけるパフォーマンス課題を取り入れた探究活動 : ペンタンの蒸気圧を求める探究活動の実践を通して
Title ( eng )
Design of a Performance Task in Senior High School Chemistry Lessons through Investigation Activities to Measure Pentane Vapor Pressure
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 62
Start Page 27
End Page 36
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
高等学校「化学」において,パフォーマンス課題を取り入れた探究活動の実践研究を行った。設定した課題は「ペンタンの蒸気圧を測定しよう」である。この課題を解決するためには単元「気体の性質」の基礎的知識・概念を総合的に用いる必要がある。活動の目的を実験の要点を書き記したリーフレットを作成することとし,学習者にルーブリック(評価指標)を示すことで到達目標を明示した。この活動は学習者が基礎的知識・概念を習得するために有効であった。さらに実験により得られた情報をいかに関連づけて表現すればよいのか,また,どのように要点を明確に示すのかについて考えることができた。探究活動の評価は作成したリーフレットを基に行った。ルーブリックに基づく学習者の自己評価と授業者の評価を検証した結果,パフォーマンス課題の文脈において,基礎的知識の活用や,実験技能の発揮に関して,達成の度合いを評価することができた。
I conducted educational research on investigation activities adopting performance tasks. The task set in lessons was “To Measure Pentane Vapor Pressure.” For the purpose of completing the task, the fundamental knowledge and concepts of the course unit, “Gaseous Properties”, should be used comprehensively. Attainment targets were clarified by showing the students an evaluation index which included the objectives of the activities and essential points of the experiment. These activities were found to be effective in the students’ acquisition of fundamental knowledge and concepts. The activities also helped the students to consider how they should relate the fragments of information they obtained from the experiments and how clearly they should show the essential parts. The investigation activities were evaluated based on the evaluation index.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2016-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729