大学のグローバル化が日本語教育プログラムと教員の立ち位置に及ぼす影響
広島大学日本語教育研究 26 号
1-7 頁
2016-03-25 発行
アクセス数 : 1465 件
ダウンロード数 : 588 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39736
ファイル情報(添付) |
HUNihongoKyoikuKenkyu_26_1.pdf
825 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
大学のグローバル化が日本語教育プログラムと教員の立ち位置に及ぼす影響
|
タイトル ( eng ) |
Globalization of Universities and its Influence on Japanese-language Education Programs and Full-time Instructors in Japan
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University
|
号 | 26 |
開始ページ | 1 |
終了ページ | 7 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831
|
抄録 |
This study aimed to determine how globalization in education, which can be widely observed in Japanese universities, influences Japanese-language education programs and full-time faculty positions for those programs. This research was conducted via a postal survey to full-time instructors selected by referral sampling at 54 universities in Japan (national, public, and private universities). It was evident that globalization in education exerts a considerable influence on both Japanese-language education and faculty positions. The results of this study have a bearing on such questions as how overseas student education programs in Japan should be efficiently promoted. However, it is clear that the increasing workload on fulltime faculty should be reexamined and reduced. Full-time instructors are obliged to commit considerable time to other duties. Faculty are required to provide overseas students with necessary information to help them pursue their studies in a different cultural environment. Giving intercultural education to Japanese students is also an indispensable part of faculty duties. These issues demand further reconsideration and discussion.
|
著者キーワード |
グローバル化
多文化間教育
日本語教員
留学生
大学教育
|
内容記述 |
本研究は,基盤研究(B)『多文化にひらかれた大学教員の国境を越えたネットワーク形成に関する研究』(研究代表者:倉地曉美)の国際共同研究の一環として実施されたものである。
2015年6月異文化間教育学会のケース・パネル(共同発表者:中山亜紀子,加藤鈴子)「グローバル化の大学の日本語教育への影響について」で,日本,米国,韓国で実施した研究成果を発表したが,本研究はその一部である。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
|
発行日 | 2016-03-25 |
権利情報 |
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831
|