中学生の主体的健康観の向上をめざして : 生活習慣と低体温の因果関係から自分のQOL(生活の質)について考える

広島大学附属三原学校園研究紀要 Volume 6 Page 249-254 published_at 2016-03-28
アクセス数 : 1675
ダウンロード数 : 1121

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
File
MiharaEIKenkyukiyo_6_249.pdf 1010 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
中学生の主体的健康観の向上をめざして : 生活習慣と低体温の因果関係から自分のQOL(生活の質)について考える
Title ( eng )
A Study of How to Improve Junior High School Students' Subjective Perspectives on Health : Focusing on Their Quality of Life in Terms of Relationship Between Their Living Habits and Hypothermia
Creator
Source Title
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
Volume 6
Start Page 249
End Page 254
Journal Identifire
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
Abstract
本研究の目的は,近年,子どもたちに増加している低体温症と生活習慣の因果関係に着目させ,生徒自身に主観的健康観を意識させ,QOL(生活の質)の向上を目指すものである。そこで,現9年生に昨年度実施した,「主観的健康観と生活実態調査」をもとに,食生活の項目についての健康観と食に対する意識について分析した。その結果分析から見えてきた健康に対する生徒の意識や,生活課題を解決する方策の一つとして,今年度は「低体温」と「食習慣」の関わりに焦点をあてて保健指導を実施した。この学習を通して,生徒の多くは,自らの健康と生活習慣の関わりについて意識することができ,今後の生活に対して自分の生活目標を持ち,自らのQOLを高めようとする意欲が向上したと考える。
The purpose of this study is to make students become aware of the causal relationship between hypothermia and their living habits in order to improve their quality of life. Recently, the number of cases of hypothermia has been increasing among students. Therefore, this study examined 9th grade students' subjective health and their senses of food based on a survey conducted last year about their subjective health and current living conditions. In addition, health instruction was implemented to improve students' senses of health and their problems associated with daily life focusing on hypothermia and eating habits. Through this instruction, students tended to be aware of relationships between their health and eating habits, have goals for their future life, and improve their quality of life.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
Date of Issued 2016-03-28
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2185-5242