資質・能力の育成を基盤とした学習指導と評価の研究 : 単元「生命の連続性」の学習指導と評価を中心として
広島大学附属三原学校園研究紀要 6 巻
201-208 頁
2016-03-28 発行
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MiharaEIKenkyukiyo_6_201.pdf
1.39 MB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
資質・能力の育成を基盤とした学習指導と評価の研究 : 単元「生命の連続性」の学習指導と評価を中心として
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タイトル ( eng ) |
A Study of Educational Guidance and Evaluation Based on Cultivation of Students' Qualifications and Abilities in Junior High School : Focusing on Educational Guidance and Evaluation of a Unit "Continuity of Life"
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作成者 | |
収録物名 |
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
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巻 | 6 |
開始ページ | 201 |
終了ページ | 208 |
収録物識別子 |
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
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抄録 |
本研究の目的は,教科の知識・技能の習得と資質・能力の育成を同時に目指すための学習指導と評価の方策を明らかにすることである。研究の結果,次の2つのことが明らかになった。
・教科指導における資質・能力の育成のためには,通教科的な視点で抽出された資質・能力ではなく,教科の本質を加味してとらえなおす必要がある。 ・基礎・基本の習得を根幹に据えながら,生徒が主体的に学んでいく時間を保証し,生徒のパフォーマンスを教科の本質でとらえなおした資質・能力の視点で評価することで指導効果を高めることができる。 The purpose of this study examines ways of educational guidance and evaluation targeting on cultivation of students' acquisition of knowledge and skills in a subject and their qualifications and abilities. This study reveals the following two findings. First, teachers should consider the nature of a subject instead of focusing on qualifications or ability based on subjective perspectives. Second, considering basic knowledge of learning as an essential in learning, effects of teaching can be improved by setting enough time to make students learn actively and evaluating students' performances in terms of their qualifications and abilities.
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NDC分類 |
教育 [ 370 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
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発行日 | 2016-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2185-5242
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