小中連携を図るプロジェクト型外国語活動の単元開発 : 「英語による中学校説明会」の実践を通して
広島大学附属三原学校園研究紀要 Volume 6
Page 153-158
published_at 2016-03-28
アクセス数 : 1120 件
ダウンロード数 : 517 件
今月のアクセス数 : 8 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39646
File |
MiharaEIKenkyukiyo_6_153.pdf
1.52 MB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
小中連携を図るプロジェクト型外国語活動の単元開発 : 「英語による中学校説明会」の実践を通して
|
Title ( eng ) |
A Unit Development of Project-Type Foreign Language Activity Class Aiming for the Elementary Schools and Junior High Schools Collaboration : Through a Junior High School Orientation Session in English
|
Creator |
Yonekura Tomohisa
|
Source Title |
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
|
Volume | 6 |
Start Page | 153 |
End Page | 158 |
Journal Identifire |
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
|
Abstract |
本研究の目的は,「英語による中学校説明会」を1つのプロジェクトとして単元に設定することによって,子どもたちがより主体的に学習に取り組むことができるかどうか考察するとともに,子どもたちの中学校生活への関心が高まるかどうか検証することである。実践事例をもとに考察した結果,中学校クイズや校舎MAP作りなどを通して,中学校への関心が高まったと考えられる。特に,中学生による部活動紹介のビデオレターを視聴した子どもたちは,中学生への憧れを持つと同時に外国語活動に対する関心も高まった。小学校の外国語活動から中学校の英語科へ,学習面に関するなだらかな接続が図れた実践となった。今後も継続して単元を実践していくためには,中学生にとっても意味のある活動でなければならない。そこで,7年生のカリキュラムの中にも本単元を位置付けていく必要があり,日程調整も含めた小中教員間の連携が今後の課題である。
The purpose of this study examines whether (a) the pupils who were to enter the junior high school became active learners and (b) were more interested in junior high school life, when provided a project-type unit Junior High School Orientation Session in English as a unit in the elementary school foreign language activity. Throughout this study, projects such as junior high school quiz and school map making seemed to expand the pupils' interests in the junior high school. The pupils who watched a video letter introducing club activities by junior high school students particularly developed a longing for being junior high school students and also for the foreign language activity in the elementary school. The results showed a smooth transition from the elementary school foreign language activity to the junior high school English class. In order to continue this unit, it should be meaningful and attractive for junior high school students as well as for pupils. Thus, implications of this study are discussed to propose the importance of collaboration between elementary and junior high school teachers in order to locate this unit into seventh year English curriculum and make the arrangement for this project.
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
|
Date of Issued | 2016-03-28 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 2185-5242
|