「ネットボール」を教材として用いた授業実践の一考察 : 第3学年「ボール運動(ゴール型)」の実践を通して
広島大学附属三原学校園研究紀要 Volume 6
Page 147-152
published_at 2016-03-28
アクセス数 : 967 件
ダウンロード数 : 672 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39645
File | |
Title ( jpn ) |
「ネットボール」を教材として用いた授業実践の一考察 : 第3学年「ボール運動(ゴール型)」の実践を通して
|
Title ( eng ) |
A Case Study of Physical Education Class Dealing With Netball : Through a Third Year Ball Game (Invasion Game) Unit
|
Creator |
Nakayama Izumi
|
Source Title |
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
|
Volume | 6 |
Start Page | 147 |
End Page | 152 |
Journal Identifire |
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
|
Abstract |
本研究は,小学校第3学年におけるボール運動のゴール型ゲームにおいて,「ネットボール」を教材としたアウトナンバーゲームの有効性を考察することを目的とする。そのための授業実践として,ボール保持者の判断については,3対1のゲームを行い,ボール非保持者の空間創出については,3対2のゲームを行った。その結果,ボール保持者の判断について,マークされていない味方を見つけてパスを出す姿が見られ,有効であったと考えられた。また,ボール非保持者の空間創出についても,広い空間を使いマークを外す姿が見られた。一方,教材としての「ネットボール」についても,「ネットボール」の特徴を生かすことができる,有用な示唆が得られたと考えられた。今後は,発達段階に応じた技能や課題の設定とともに,ゴール型ゲームが抱える課題を追求し,子どもたちともに解決していきたい。
This study aimed to examine an effectiveness of uneven-sided games in a third year elementary school invasion ball game units, focusing on the netgame, which is a type of basketball mainly played by women around the UK. The lesson attempted to enhance a decision making ability of the players in a position of a ball through 3-on-1 uneven games and a space creation ability of the players out of a position of a ball through 3-on-2 uneven games. As a result of the lesson, the players with a ball made better decisions to pass a ball to an unmarked team member, which verified the effectiveness of this case study lesson. Besides, the players without a ball utilized a large space to be unmarked, which showed an improvement of the space creation ability. The characteristics of netball, as a teaching material, was also verified its efficiency. Future studies are expected to investigate and solve problems of invasion games, in terms of pupils' developmental stages and tasks in class.
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
|
Date of Issued | 2016-03-28 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 2185-5242
|