4歳児の人とかかわる力を育むために : 3歳児との交流活動を通して
広島大学附属三原学校園研究紀要 Volume 6
Page 39-44
published_at 2016-03-28
アクセス数 : 1060 件
ダウンロード数 : 760 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39629
File |
MiharaEIKenkyukiyo_6_39.pdf
1.08 MB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
4歳児の人とかかわる力を育むために : 3歳児との交流活動を通して
|
Title ( eng ) |
A Practical Study to Foster the Ability to Interact with Others in Four-year-old Children : Through Exchange Activities With Three-year-old Children
|
Creator |
Morita Mikaho
|
Source Title |
広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo
|
Volume | 6 |
Start Page | 39 |
End Page | 44 |
Journal Identifire |
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
|
Abstract |
本研究の目的は,3歳児との交流活動を通して,4歳児の“人とのかかわる力”を育むための教師のかかわり・環境構成を明らかにすることである。研究方法として,4歳児が3歳児とかかわっている場面でのエピソードを記録し,保育カンファレンスを行うことで,4歳児の人とかかわる力を育むための教師のよりよいかかわり・環境構成を検証していく。実践の結果として,①子どもの思いを受け止める教師のかかわり,②興味のある遊びを自分のペースで十分に遊ベる時間や場所を確保する環境構成,③自信に繋がっていくような教師のかかわり,④自分なりにかかわったことを認めていく教師のかかわりの4点が4歳児の“人とのかかわる力”を育てるために大切な援助・環境構成であることが分かった。
This study aims to investigate teachers' aids and environmental composition to make four-year-old children foster "an ability of interacting with others" through exchange activities with three-year-old children. This study employed recorded episodes of the exchange activities and teachers' conferences, and demonstrated teacher's better support and environmental composition to foster four-year-old children's ability to interact with others. The results show that the following four aids and environmental compositions are important to foster the ability of interacting with others: (1) teachers' involvement to accept the children' sentiments: (2) teachers' aids to secure plenty of time and place for the children to play at their own pace when they want to: (3) teachers' address to prompt children's' confidence: (4) teachers' address to admire what the children come into contact with in their own way.
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
|
Date of Issued | 2016-03-28 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 2185-5242
|