英語科における協働的学習による「理解の深まり」について
中学教育 : 研究紀要 47 巻
77-81 頁
2016-03-18 発行
アクセス数 : 1543 件
ダウンロード数 : 922 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 18 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39567
ファイル情報(添付) |
JourJrhighEdu_47_77.pdf
605 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
英語科における協働的学習による「理解の深まり」について
|
タイトル ( eng ) |
A way of improving Reading Skills : through Collaborative work
|
作成者 |
鈴木 悦子
|
収録物名 |
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
|
巻 | 47 |
開始ページ | 77 |
終了ページ | 81 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
|
抄録 |
本研究の目的は,英文読解において協働的問題解決学習を取り入れることで,内容理解を深めさせる授業を開発することである。授業実践では,物語文の行間を読む際に,推論発問の後で仲間の考えを聞くことで,問いを解決し,問いを新たに生むなど,理解を深める様子が見られた。また,時間いっぱい意見を交わすグループが増えた。さらに,翻訳する際に,心情を考えながら場面に適した言葉を使うようになった。
The aim of this study was to develop effective English lessons through ‘collaborative problem solving.’ In reading activities, it is necessary for students to consider the background of the subject matter and their feelings about it. Through collaborative problem solving in groups, students are able to express their own points of view. Listening to the ideas of other students leads to obtaining a better understanding of the background of the subject matter and cultivating their feelings about it. These activities also help Japanese students develop richer expression in the Japanese language.
|
著者キーワード |
協働的問題解決
推論発問
読解力
collaborative problem solving
reading skills
English lessons
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属東雲中学校
|
発行日 | 2016-03-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623
|