協働的問題解決を取り入れた技術科の授業実践
中学教育 : 研究紀要 47 巻
55-60 頁
2016-03-18 発行
アクセス数 : 1323 件
ダウンロード数 : 950 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39564
ファイル情報(添付) |
JourJrhighEdu_47_55.pdf
818 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
協働的問題解決を取り入れた技術科の授業実践
|
タイトル ( eng ) |
Class Practice through Collaborative Problem Solving in Technology and Home Economics
|
作成者 | |
収録物名 |
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
|
巻 | 47 |
開始ページ | 55 |
終了ページ | 60 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
|
抄録 |
中学校技術・家庭科(技術分野)において,協働的問題解決を通して多様性・協働性・主体性を効果的に伸長させる授業を実践した。一つは,情報セキュリティ対策を題材とした授業で,2時限の知識構成型ジグソー法を用いた。もう一つは,アイディアロボット製作の授業で,18時限を貫いて知識構成型ジグソー法を展開した。協働的に問題解決する活動により,習得させる知識・技能や多様性・協働性・主体性が効果的に育まれ,より工夫された作品やアイディアが創出された。
This paper reports a class practice through collaborative problem solving in technology and home economics at junior high school. The learning content involved information technology and information security using the knowledge-constructive jigsaw method for two lesson periods. The practice consisted of producing ideas about using robot technology for energy conversion. The integrated knowledge-constructive jigsaw method was practiced over 16 lesson periods. In solving the problem cooperatively, the students effectively acquired knowledge and learned skills related to technology and home economics. The learning process also involved collaborative efforts on the part of the students and acquiring independence of will. Furthermore, a work devised more was produced.
|
著者キーワード |
協働的問題解決
知識構成型ジグソー法
技術科
Collaborative Problem Solving
Integrating the Knowledge-Constructive Jigsaw Method
Technology Education
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属東雲中学校
|
発行日 | 2016-03-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623
|