体育授業におけるタブレット端末を利用した協働的な学びの実態 : バレーボールのチーム会議場面に着目して
中学教育 : 研究紀要 47 巻
49-54 頁
2016-03-18 発行
アクセス数 : 1637 件
ダウンロード数 : 1508 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39563
ファイル情報(添付) |
JourJrhighEdu_47_49.pdf
517 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
体育授業におけるタブレット端末を利用した協働的な学びの実態 : バレーボールのチーム会議場面に着目して
|
タイトル ( eng ) |
The study of Collaborative Learning in Physical Education with the Use of Tablet Devices : With a special focus on team conferences in volleyball
|
作成者 | |
収録物名 |
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
|
巻 | 47 |
開始ページ | 49 |
終了ページ | 54 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
|
抄録 |
本研究は,バレーボールの授業において,協働的な学びを促進する手立てとして,タブレット端末を使用して得たゲーム記録を,ふり返り場面でどのように活用したかを探るとともに,チーム会議での話し合いの実態を明らかにすることを目的とした。チーム会議の発話記録を分析した結果,タブレット端末に記録された返球率,返球数のデータは,ふり返りの視点となり,話し合いのきっかけになっていた。また,チーム会議は協働的な学びの場となり,チームメイトを認める発話と問いかける発話が協働的な学びの質を高めることがわかった。
The present study aims to find out how the students made use of game records in their tablet devices when reflecting on their games and what was going on in their discussion. By analyzing their utterances in their team conferences, it is revealed that the numbers and ratios of the returns of the ball recorded in their tablet devices were utilized as the viewpoints of their discussion and they facilitate their discussion. It is also thought that team conferences give the students the opportunity to learn collaboratively and that the utterances which accept their teammates and the ones which ask their teammates questions enrich collaborative learning.
|
著者キーワード |
バレーボール
タブレット端末
チーム会議
協働
volleyball
tablet terminal
team conferences
collaborative learning
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属東雲中学校
|
発行日 | 2016-03-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623
|